Det första kapellet i Skog och Mark var det här lilla huset i Mark. Det byggdes av den legendariske ”Kebbe”. Nu har vi fått komma in och titta. Och det är en tidskapsel från den dag då han steg ut ur kapellet, låste dörren och lämnade sin kombinerade kyrka och bostad.
Kapellet drar nya besökare till Mark. Vi var där med en journalist och forskare och ett par av hans vänner. Tillsammans tittade vi på Lapp-Lisas barndomsland och Kebbe har sin plats i den historien.
Inomhus känns det större än utanpå, lite som dr Who’s rymdskepp Tardis. Det ryms nog 50 personer i bänkarna?
Längst fram på väggen sitter den här lilla schemat över Uppenbarelseboken. Tidstypiskt för 1900-talets frikyrkomiljö. De fascinerades mycket av ”ändens tid”, tidens slut.
Sonja och Elin tittar bakom talarstolen, prövar det sviktande locket över dopbassängen och lyfter på pulpetens lock.
I pulpeten ligger sångböckerna kvar: Segertoner, lite andra häften, tillsammans med lite traktater.
Kebbe bodde i ett litet rum bakom lokalen. Här har han lämnat allt som det stod. Grytor, porslin och träsoffan han sov i.
På väggen hänger bilder av kollegor och missionärer.
Planscher med citat och tänkespråk gjorde Kebbe själv. Majblommorna visar vilka år den suttit uppe.
Det finns till och med en övervåning med sovplats för 2–3 personer. Där kunde medverkande i mötena sova över innan de tog skidorna till nästa ort på turneplanen. Halmmadrasser och fårskinn ligger kvar.
Ett minne från lumpartiden i ungdomen: Kristoffer Kristoffersson alias Kebbe i paraduniform med blankputsad hjälm.
BAKGRUND
Kebbe blev ”frälst” i Östersund på 20-talet. När han kom tillbaka hem byggde han det lilla kapellet i Mark 1930.
Byns andliga motor ”mor Emma” var skeptisk till Kebbes religiösa omvändelse till en början. Hon var ju en god kristen av Svenska kyrkans snitt. Men efter hand vande hon sig och anslöt sig till de ”frälsta” och ”pingstbetonade”.
Stanley Almqvist
jägare och samlare
av information