En sångbok från Skog hittades i Vindeln.
Segertoner stod det på framsidan. Innanför pärmen stod: Tillhör kapellet i Skog. OBS! Var rädd om boken.
Den mest nötta sidan låg löst; en sång med många utropstecken. Den representerar bra den fromhet som frodades i det karga klimatet: Tack min Gud för vad som varit! Tack för allt vad du beskär! Tack för tiderna som varit! Tack för stund som inne är! Tack för ljusa varma vårar! Tack för mörk och kulen höst! Tack för redan glömda tårar! Tack för friden i mitt bröst!
Byns barn samlades i söndagsskolan i kapellet 1953. Namnlista finns här.
Här är en av bänkarna från kapellet, med den typiska rännan på baksidan. Där låg sångböcker och annat under mötena.
Det har funnits två kapell i Skog. Det nya kapellet ritades av min farbror Set Almqvist och bygget var lite knepigt för att marken var så blöt. Så här såg det ut fram till 2006 då det såldes tillbaka till den fastighet som den en gång styckats av ifrån. Det var min gammelmorfar Rickard Grahn som bidrog med marken. (Rickard var Nathan Grahns far.)
Så sent som 2002 hade pingstvännerna möten och träffar för barnen i byn där varje vecka. .
Men bakom det ligger en träddunge som slåttermaskinerna inte kommit åt. Där ligger nämligen husgrunden efter det första kapellet kvar.
Dungen tar nog upp ungefär samma volym som huset gjort?
Husgrunden som markerats med rött är övervuxen. Det måste vara bostadsdelen för de som arbetade i församlingen. Samlingssalen måste ha stått på plintar till höger på bilden. Förr var varannan bybo pingstvän och det rymdes 75 personer i salen.
När kapellet byggdes av folket i byn.
Curt Hellgren berättar att det gamla kapellet byggdes när hans far Holmfrid hade gått bibelskola. Han saknade hus och det fanns då inget kapell i Skog.
Simon, Rickard och några andra hjälpte Holmfrid att bygga huset. Det byggdes med lägenheter i två plan. På nedre våningen Holmfrids lägenhet, på övervåningen en evangelistbostad. Vid sidan av dessa byggdes kyrksalen med plats för minst 75 personer.
Salen värmdes med ”egovärme”: varmluft som strömmade från ett litet utrymme där man eldade i en enkel plåtkamin, en så kallad galt. Värmen cirkulerade genom självdrag genom ventiler vid golv och tak.
Det är en händelse som ser ut som en tanke att det var på mor Grahns gård allt detta hände.
Sommartid sattes tillfälliga kapell upp i form av stora tält. Det vat kul och känslan av cirkus och upplevelser lockade mer folk än vanligt till väckelsemötena.
”De svenska bönehusen är ett hotat kulturarv” – skriver författaren och professorn Dick Harisson i Svenska Dagbladet 2015.
Stanley Almqvist
pingstvän
Tack Stanley för alla fina inlägg om Skog och Mark!
Gamkapellet i Skog var mitt första hem. Min pappa(Nils Jakob Grahn) övertog Holmfrid och Mary lägenhet när de for ut på fältet i början på fyrtiotalet. Jag blir djupt tagen över vad väckelsen i Skog och Mark på 30-, 40- och 50-talet fått betyda. Vi många från bygden som fått del av den välsignelse som den medfört.
Allt detta hade sin början i att Kebbe fick ett radikalt möte med Gud. Fick sedan vara med och föra denna väckelse ut i vår bygd.
Roland Grahn(barnbarn till Rikard Grahn)